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Oito variações sobre o mesmo

2015

Dibujo y fotografía impresa en papel Hahnemühle
29,7 x 42 cm c/u

“Oito variações sobre o mesmo”
Bela Vista Hotel, Portimão, Portugal

 

Este conjunto de pequeñas obras fue realizado en una breve residencia en el sur de Portugal, a la que fui invitada por el curador André de Quiroga y la Asociación Aspas e Parênteses, para participar en “Mar e Montanha”, proyecto que reunió arte contemporáneo y gastronomía de autor. Veinte artistas y veinte chefs; cada dupla con la tarea de trabajar con un producto de la zona de Algarve.

En mi caso, el encargo comprendió familiarizarme con la batata-doce –es decir, el camote–, la que pude conocer de cerca al visitar distintos cultivos en las zonas de Aljezur y Tavira. La variedad de formas y colores me hizo recordar un proyecto anterior, también realizado durante una residencia, diez años antes. Me refiero a One hundred and sixty three shades of yellow, green, orange, red, purple, brown, gray and blue (so far), obra en la que reuní el bordado a mano de frutas y verduras, con el dibujo sobre el muro. Así nació Ocho variaciones sobre lo mismo, un ejercicio de observación que comenzó con el registro fotográfico de las distintas variedades de batata-doce que pude conocer. Un proyecto sencillo –eficiente para mi breve paso por Portugal–, pero que gracias a esa concentración temporal me permitió poner atención en ese tubérculo «insignificante», en sus detalles cromáticos, en sus formas y texturas, y sobre todo, volver a dibujar.

 

 

Oito variações sobre o mesmo / Eight variation on the same subject

2015

Drawing and photography, printed on Hahnemühle paper.
29,7 x 42 cm (11,7” x 16,5”) each

“Oito variações sobre o mesmo”
Bela Vista Hotel, Portimão, Portugal

 

This set of small works was made in a brief residency in the south of Portugal, to which I was invited by curator André de Quiroga and the Aspas e Parênteses Association, to participate in “Mar e Montanha”, a project that brought together contemporary art and signature cuisine. Twenty artists and twenty chefs; each pair with the task of working with a product from the Algarve area. 

In my case, the assignment included becoming familiar with the batata-doce –that is, the sweet potato–, which I was able to get to know up close by visiting different crops in the areas of Aljezur and Tavira. The variety of shapes and colors reminded me of a previous project, also carried out during a residency, ten years earlier. I am referring to One hundred and sixty three shades of yellow, green, orange, red, purple, brown, gray and blue (so far), a work in which I brought together the hand embroidery of fruits and vegetables, with the drawing on the wall. This is how Eight variations on the same subject was born, an observation exercise that began with the photographic record of the different varieties of sweet potato that I was able to see. A simple project –efficient for my brief time spent in Portugal– but thanks to that temporal concentration it allowed me to pay attention to that “insignificant” tubercle, to its chromatic details, to its shapes and textures, and above all, to draw again.

 

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